Sunday, June 30, 2013

istimewanya istighfar.

Assalamualaikum w.b.t

gambar hiasan. tiada motif

hari ini nak kongsi nota usrah saya dengan anda semua.

tajuknya:

ISTIMEWANYA ISTIGHFAR. ^^ -Astaghfirullah al azim( ampunilah aku ya ALLAH )-

di dalam al quranul karim, ada banyak surah-surah tentang istighfar. perintah istighfar. 

jom tengok surah Hud ayat 2 dan 3, 11:2-3

ayat 2

(Al-Quran yang demikian sifatnya diturunkan oleh Allah) supaya janganlah kamu menyembah sesuatupun melainkan Allah. (Katakanlah wahai Muhammad): "Sesungguhnya aku diutus oleh Allah kepadakamu, sebagai pemberi amaran (kepada orang-orang yang ingkar), dan pembawa berita gembira (kepada orang-orang yang beriman).

  ayat 3

"Dan hendaklah kamu meminta ampun kepada Tuhan kamu (dari perbuatan syirik), kemudian hendaklah kamu ruju` kembali taat kepadaNya supaya Ia memberi kamu nikmat kesenangan hidup yang baik (di dunia) hingga ke suatu masa yang tertentu, dan (di akhirat pula) Ia akan memberi kepada tiap-tiap seorang yang mempunyai kelebihan (dalam sebarang amal yang salih) akan pahala kelebihannya itu dan jika kamu berpaling (membelakangkan tiga perkara itu), maka sesungguhnya aku bimbang kamu akan beroleh azab hari kiamat yang besar (huru-haranya).
   



ayat istighfar(meminta ampun) sentiasa hadir bersama-sama ayat 'mengabdikan diri pada ALLAH, sembah ALLAH yang satu'.
kenapa?
sebab, istighfar sangat-sangatlah berkait rapat dengan ibadah. manusia, kita manusia inikan firahnya membuat dosa. 'mengabdikan' diri pada selain Allah, maka Allah ingatkan kita  untuk  kembali mengingatinya dan memohon ampun pada-Nya.

istighfar juga sentiasa diiringi dengan perintah taubat.

ingat ye. taubat itu bukan apabila kita rasa kita telah melakukan dosa sahaja, tetapi taubat itu mesti sepanjang masa. 

syarat-syarat taubat :

1. insaf
2. tinggalkan dosa
3. tekad untuk tidak mengulanginya lagi.

"setiap anak Adam itu sentiasa melakukan kesalahan, dan sebaik-baik yang melakukan kesalahan ialah mereka yang sentiasa bertaubat"
-riwayat Ahmad dan Tarmizi-

istighfar pun sama macam taubat. bukan waktu kita melakukan kesalahan, dosa sahaja. contoh, istighfar bukan apabila kita terlihat aurat bukan muhram sahaja.

tetapi istighfar juga perlu sepanjang masa.

sesunnguhnya, istighfar itu amalan para malaikat. jom tengok surah al ghafir/mu'min ayat 7

40:7
“Malaikat yang memikul Arasy dan malaikat yang berada di sekelilingnya, bertasbih memuji TuhanNya; dan beriman kepadaNya; serta mereka memohon ampun bagi orang-orang yang beriman (dengan berdoa merayu): “Wahai Tuhan kami! RahmatMu dan IlmuMu meliputi segala-galanya; maka berilah ampun kepada orang-orang yang bertaubat serta menurut jalanMu, dan peliharalah mereka dari azab neraka.” 

 malaikat yang imannya tidak pernah turun pun memohon ampun pada Allah, kita bagaimana ye?

4 keistimewaan istighfar beserta dalilnya :

1. istighfar itu cerminan bahawa kita selalu buat dosa, taqwa senipis kulit bawang. (3:135)
maka perbanyakkan istighfar, kerana ia bukti kita sentiasa dosa, dan kita tahu kita buat dosa.

2. sumber kekuatan ummah. (11:52)
dalam ayat ini nabi Hud menyeru umatnya untuk memohon ampun kepada Allah, dan sebagai ganjarannya, Allah akan berikan kekuatan kpd mereka.umat yang kuat semestinya umat yg sentiasa mengingati Allah, sedar akan dosa dan segera memohon ampun pada-Nya.

3. istighfar dapat mencegah bencana. (8:33)

"Allah turunkan dua penyelamat dari azab (untuk ummat ini ummat Muhammad) iaitu keberadaanku (Rasulullah) dan istighfar"
-hadis riwayat Tarmizi-

4. memudahkan urusan seseorang, memudahkan jalan mencari rezeki dan memelihara seseorang. (11:52)


jom perbanyakkan istighfar. mudah sahaja. jadikan tabiat selepas salam dalam solat harian kita. jangan apabila terasa melakukan dosa sahaja, kerana kita ini sentiasa melakukan dosa, maka istighfar juga perlu sentiasa.

wallahualam.




No comments: