Thursday, March 1, 2012

kesejahteraan aqidah tahap "fatality"



bukankah aqidah yg sejahtera itu duduk di tangga tertinggi dalam 10 muwasaffat tarbiyyah iaitu sifat yg perlu ada dalam diri seorang muslim




Assalamualaikum, busy ke lame xnampak? haha tidak. xbusy pun, nak kate baru balik dri btn, dah hampir empat hari yg lalu balek dari btn dan semua la,

seminggu lebih sikit juga xde kat rumah

18.2-Sora ni tobou ( let's fly to the sky..err camni ke english die..) program pemahaman fiqh ketika berada di luar negara
20-24.2- btn yg kini dikenali sbg program transformasi mahasiswa ke luar negara..haha
27.2- pre departure di JPA putrajaya.

hoho, busy kan, hehe

Alhamdulillah, mcm2 benda yg masuk dalam kepala otak selama seminggu ini. seperti yg anda sedia maklum, atau ada yg masih tak sedia maklum, saya akan terbang ke negara sakura i.ALLAH 21 Mac 2012 ini, dari KLIA ke Narita International Airport jam 11.35 mlm waktu malaysia, dan tiba di sana jam 7 pagi waktu malaysia kot.

perasaan, saya sgt2 berdebar, biase la kot nk pergi tempat org. saye ni dah la mmg xpernah jejak tanah lain selain tanah melayu ni, hoho. takut, semestinya akan ada masalah dengan komunikasi dekat sane, sbb org jepun xkan ckap English xpsal2, sebaliknye kite yg kena deadly try to speak in japanese nanti. cuak juga bila kita the only malaysian yg akan ade dlm dewan kuliah tu nanti. seperti yg anda mungkin tahu, Jepun ialah sebuah negara pulau dan bergunung-ganang, dan , kerana faktor geografi inilah mereka agar sukar untuk bergaul dengan org selain bangsa jepun.ini bukan saya kata tapi sensei sye kate. kita malaysia kan multiracial country bak kata penceramah btn hari tu, so kite lain. penerimaan kita terhadap bangsa lain itu jauh lebih tinggi la kot. bukan saya nk kata mereka tak terima bangsa lain, sampai nk merusuh tidak, kalau mcm tu xde la pulak dasar pandang ke timur kan, tapi dari segi nk bergaul dengan bangsa lain tuh mereka agak kekok dan kurang la kot. kita yg kena approach die dulu, gitu la.tambah2 negara maju kan, die ade la "eksen"(pride) die sendiri.

tapi saya harus xsecara drastik pun sedikit demi sedikit kena buang rasa takut ni kan. sebab, kebergantungan kita dalam semua hal hanyalah pada ALLAH. susah senang kita, kena ingat dekat ALLAH sentiasa. sebenarnya bukan untuk pergi ke luar negara sahaja yg memerlukan aqidah yg sejahtera tahap "fatality", tapi dimana dan ke mana pun kita nanti, kesejahteraan aqidah itu sangat penting. tapi untuk berada di dalam negara yg tidak sama fikrahnya dengan kita ni, sgt2 la memerlukan kesejahteraan aqidah.

di program "sora ni tobou" hari tu, ada sesi explorace yg xla explorace mane, tp ibrahnya mmg tak terexplore la kan. bercakap pasal bagaimana kita nak berhadapan dengan nihonjin(org jepun) yg akn serang kita bertubi-tubi pasal Islam.kadang2 mmg ade yg berminat dan sgt nk tahu dan kadang2 ade je yg saje2 nk test, nk memprovok kan. "kenapa xminum arak?'' "kenapa pakai tudung? xpanas ke?" "kenapa xleh shake hand ngn lelaki?" dan yg paling penting, bukan keyakinan serta hujah panjang lebar sebenarnya, tapi kita berfikir dan beriman sejenak, kenapa kita buat dan xbuat semua tu? satu je kan. SEBAB ALLAH. dan sangat hebat la kalau kita boleh selit analogi2 yg perghhh sumpah berkrim. istighfar itu penting, dan untuk menjaga kesejahteraan aqidah kita dalam kemelut hujan peluru pertanyaan nihonjin2 itu ialah dengan kita mencari perkara yg mendekatkan kita dengan ALLAH. jadikan AL QURAN sebagai teman rapat kita, sambutlah salam bulatan gembira rakan2 dan akak2 kat sane. bermusafirlah dari hokkaidou ke okinawa sekalipun menghadiri konferens2 riang. sambil berjalan, melihat kebesaran ALLAH, sambil mengeratkan lagi tali persahabatan yg kita bina insyaALLAH kerana ALLAH itu.


saya anak malaysia! haha, tipulah kalau xterdetik sikit pun kat hati ni rasa cinta dan sayang pada negara, rasa terima kasih pada pemimpin2 bila menonton filem 1957 hati malaya kat btn hari tu kan, bila masuk diskusi dlm kumpulan pulak, walaupun tertidur-tidur, tipulah kalau xde rasa bahagia punya negara yg aman. ye malaysia ini memang negara yg sangat aman. tetapi sebagai belia muda peneraju tampuk pemerintahan masa depan la kot, saya dahagakan pimpinan seorang pemimpin yg kehendaknya ialah ISLAM. ya. ISLAM ialah keperluan hidup. semua perlu, tapi tidak semua hendak. bukan malaysia sahaja, tapi negara lain di dunia ini pun saya masih belum nampak, mana pemimpinnya yg tunduk bukan separuh2 tapi menyeluruh pada Islam. hatinya juga bukan separuh-separuh tapi seluruhnya untuk ALLAH. dan negara itu bukan dibangunkan dengan hanya adanya pemimpin yg beriman, tetapi juga rakyatnya yg beriman. ramai rakyat lagi pada pemimpin kan. jadi, sebagai rakyat, ke mana harus kita letakkan iman kita. adakah iman itu boleh dijual beli dengan kekayaan dunia. tidak bukan. jadi mengapa sanggup jual agama demi nama dan wang? bila masuk soal politik, mulalah nak letak Islam itu ke tepi, derr, politik itu salah satu cabang dalam kesyumulan Islam, menolak politik samalah jugak macam kata Islam itu xsyumul. tau syumul itu ape? SEMPURNA. ISLAM ITU SEMPURNA.kalau menolak Islam dalam politik, haa lagi la.

ISLAM itu mudah kalian, hanya kita yg sering menyusahkan, mengusutkan keadaan. dan jangan amik al quran separuh-paruh macam celop oreo dalam susu. nk celop, celop la keseluruhannya. biar la tenggelam dalam susu pun, yg penting celop semua!

“Wahai orang-orang yang beriman masuklah kamu ke dalam Islam sepenuhnya dan janganlah kamu menuruti langkah-langkah syaitan. Sesunguhnya syaitan itu musuh yang nyata bagimu.”-Surah al-Baqarah: ayat 208.

kalau perlembagaan malaysia, disuruh baca sampai ke hujung ayat, maka al Quran pun janganlah diambil separuh-separuh ye. =)

eh sebenarnya, saya menulis ni nak tengah tenangkan hati yg rawan dek penangan untuk ke Jepun. dah jadi topik politik pulak.okok, untuk rakan2 yg terbaca la kot post ni, dont worryLink


"La Takhaf Wa La Tahzan. Innallaha Ma’ana “Janganlah kamu takut dan janganlah kamu bersedih hati. Sesungguhnya Allah ada bersama kita"


wallahualam.

No comments: