Wednesday, May 9, 2012

jepun, saya, anda dan tarbiyyah



Bismillahirrahmanirrahim, 
Assalamualaikum w.b.t
rase sgt janggal sbb tempat tulis post kat blogger dah berubah wajah (nmpk sgt lame benor nyee xmengepos) yupp saya xmengepos since saya terbang ke bumi sakura ini, 

 subhanallah, cantik kan,

ye sakura sudah tiada, dah gugur lebih kurang seminggu yang lalu, tiada kalimah lebih agung yg mampu mengalahkan kalimah SUBHANALLAH saat melihat kelopak2 sakura yg kembang indah. selama ni just dgr je betapa sakura ni sgt menjadi sanjungan org2 jepun, dan alhamdulillah akhirnye dpt rasakan nikmat nye melihat sakura yg indah dgn mata sendiri, mungkin mmg byk kamera2 mahal yg boleh snap gambar2 sakura yg cantik2 lagi indah2, tapi ttp kalah dgn mata, deria pemberian ALLAH dekat kita nih,, subhanallah sakura itu sgt cantik, cantik bila tgk dgn mata sendiri, kalah semua lens kamera.

kenapa boleh cerita pasal sakura ni ek, konfius kejap, sepatutnya yg menjadi topik hangat (hangat la sgt kan),, ialah macam mana kehidupan saya di jepun. ALHAMDULILLAH, nikmat dan peluang yg mungkin sekali je dtg dlm hidup saya iaitu dpt belajar di jepun, saya suka Jepun, ! terus terang saya dah jatuh cinta dengan Jepun. atau dengan lebih tepat lagi, saya sudah jatuh cinta dengan yamagata. tempat saya tinggal sekarang. kalau ikut peta jepun, yamagata itu berada di belah timur utara jepun, tapi pepatah pun dah sebut, semua org pun dah sebut, HUJAN EMAS DI NEGERI ORANG, HUJAN BATU DI NEGERI SENDIRI, ELOK LAGI NEGERI SENDIRI kan, macam mana terjatuh pun cinta saya pada jepun, sayang saya pada tanah air xterlawan la kan, hoho, apatah lagi cinta saya pada ISLAM, Islam bukan agama saya, tetapi CARA HIDUP SAYA insyaALLAH,.

macam mana dengan study? alhamdulillah, utk yg xtahu, atau terlupa, atau saya mmg xpernah bgtau pun, saya pelajar tahun satu yamagata university dalam bidang humanities and culture studies, saya the one and only pelajar malaysia di yamagata nih yg amik course itu, tak ade senpai (senior) yg same course dgn saya, jadi saya terpaksa berdikari, oh, senpai2 saya yg lain semuanya budak2 engineering,, untuk general education subject ade lah senpai2 bg suggestion class ape yg best, yg xssh untuk score alhamdulillah,, anda harus jeles dgn saya, kerana apa? kerana saya ada senpai2 yg sgt osem dan baik hati, pada hemat saye lah,, kalau anda xrase begitu pun tak ape lah. cuma saya je yg kdg2 rasa, saya bukan lah kouhai (junior) baik terhadap mereka. itu terpulang lah dkt mereka nk menilai, tp harus igt sebaik- baik penilai hanyalah ALLAH. siapa kita nk menghukum manusia, sedangkan kita ni pun manusia kan,

sunyi? ye saya rase sunyi kadang2, sbb dekat yamagata nih, student perempuan hanya ada dua org termasuk saya, srg lagi senpai saya yg ddk dkt kampus lain. jauhnya 40 minit naik tren, jauh la jugak ek, jadi sgt tipu kalau saya kata sye xsunyi, ye, daimate saya empat2 lelaki, course engineering,.tp saya tahu, ALLAH bukan nak jauhkan saya dari kawan2 saya, tp sebenarnya DIA nak saya lebih dekat dgn DIA. saye je yg buat2 xtahu dan sentiasa jauh dariNYA, =(


tapi hari tu alhamdulillah, masa golden week(cuti seminggu minggu pertama bulan mei) saya berkesempatan turun ke saitama, yg terletak sblh dgn tokyo, dan di sana saye jmpe semua rakan2 ibt saya, sumpah! saya sgt rindu mereka, dan pertemuan yg singkat tuh pun even singkat, sgt bermakna kot,

apa lagi mahu cerita ek, oh ye,, saya akan mula sgt2 merindui malaysia bile makanan depan mata saye, saye xboleh makan. hmmm itu mungkin masalah plg ssh la kot, bukan ssh nk atasi, tp mmg menguji kesabaran dan keimanan, tp alhamdulillah, dunia dah maju, applications iphone ade je yg list kan makanan2 halal, alhamdulillah, ye, saye rindu makanan malaysia. itu bezanya dan bestnya malaysia berbanding nihon, hehe...

berckp psal nihon(jepun) nih,, saye rase sgt kesian, saya bukan nak kata saya ini orgnye iman penuh di dada tidak,, tp rase kesian melihatkan negara gah dgn teknologi dan etika kerja yg tinggi mcm nihon ni, syg nye tak ade ROH. faham ke? rakyat2 nye xpeduli sgt dgn agama. bagi mereka agama itu bukan sesuatu yg penting. org2 nye tak ade pegangan yg kukuh. syg kan. dikatakan org jepun nih akhlak dah islam, cuma akhlak nya tidak bersyahadah, aqidah nya belum sejahtera, hmm zannen. (rugi) 

dan kita sbgai umat Islam, x pernah nak rasa bersyukur dilahirkan sebagai muslim, malah suka menjadi fitnah pada agama sendiri dgn akhlak yg buruk, nauzubillah.

tak pernah hilang dan akan terus melekat dalam kepala otak saye ttg ape yg pernah seorg ukhti ini katakan,

"pulang dari nihon(jepun) ni ada dua je kemungkinan, sama ada kamu menjadi lebih baik, dan sgt baik dari diri kamu sekarang, atau kamu jadi sgt jahat dari diri kamu sekarang, tidak ada yg pulang dan dia ttp macam tu shj, kirenya perubahan akn ade, dan kemungkinan hanya ada dua"

rugi lah kita kalau kita menjadi lebih jahat dari apa kita skrg, 


saya bukan tgh berckp dgn anda sahaja,
saya bercakap dgn diri saya,
kerana saya juga xmahu jadi lebih jahat dari apa saya skrg ini,
dan saya juga mahu anda rasa begitu juga,

tegarkah kita untuk kata kita ini sudah cukup baik,
tarbiyya tidak perlukan kita dan kita juga tidak perlukan tarbiyyah
tahu apa itu tarbiyyah?
tarbiyyah itu didikan,
bukan didikan dalam bilik darjah,
tapi didikan atas muka bumi ALLAH ini,
untuk kita cari jalan pulang kita,
bukankah asal kita syurga,
kerana nabi ADAM juga berasal dari sana bukan,
jadi kita tidak mahu pulang ke sana?
seronok duduk di dunia?
dunia itu seronok bagi yg mahukannya,
dan akhirat itu juga seronok,
juga untuk yg mahukannya

wallahualam,

p/s: saya pun tidak tahu apa sebenarnya topik uatama post ini, kerana mulanya hanya ingin menulis perkembangan diri dkt jepun, dan alih2 masuk bab tarbiyyah,, hmmm xpe la, bukannya melencong masuk perkara yg xperlu diperkatakan pun kan, =)




No comments: