Monday, July 8, 2013

Bara' bin Malik: pendamba syahid

bismillahirrahmanirrahim.


berkesempatan pergi air terjun semalam. subhanallah, sekali-sekala tadabbur alam, banyak yang boleh kita dapat kan :)
lokasi: Ootaki, Higashine-shi, Yamagata Prefecture, Japan.


Assalamualaikum.


hari ini mahu berkongsi nota kuliah maghrib minggu lepas.
cerita tentang seorang sahabat Rasulullah s.a.w yang bernama 

Bara' bin al malik al Ansari.

Bara' ini merupakan saudara kepada Anas bin Malik.

ciri-ciri Bara' ni, dia seorang yang kurus sangat, dikatakan sampai boleh nampak tulang2 die. dan agak tidak terurus, mungkin sebab die kurus kot. tapi. SANGAT BERANI.

beraninya Bara' ni, sampaikan Saidini Umar kata

"jangan dilantik dia (Bara') ni menjadi pemimpin tentera, nanti binasa tentera kerana dia yang terlalu berani sangat"

lebih kurang gitulah kata Saidini Umar.

cerita ke'epik'kan Bara' ni adalah pada zaman selepas Rasulullah wafat bermakna, zaman khulafa' ar rasyidin kan. zaman Abu Bakar. kalau sebut zaman Abu Bakar, antara masalah  pada zaman itu semestinya 'murtad' dan 'nabi palsu'.

antara orang murtad yang agak berpengaruh pada masa itu ialah Musailamah al Kazab. dia ni sampaikan nak tiru ayat al Quran, n of course xberjaya.Musailamah ni ramai pengikut. senang cakap, Musailamah ni mendakwa diri die nabi la pada masa itu. nabi plasu. pengikut die ramai bukan sebab die ni hebat, berpengaruh or whatsoever la, tapi sebab 'racist'. pengikut die, dari orang bani dia juga.

 racist ni satu penyakit bahaya sebenarnya. sebab racist manusia boleh buang aqidah. bukti dari zaman ni lagi. nauzubillah. inilah masalahnya, apabila yang ditanamkan dalam diri  pemuda bukan 'semangat juang agama' tetapi 'semangat kebangsaan,kenegaraan' dan yang sewaktu dengannya. bukan tidak boleh untuk ada semangat kenegaraan, tetapi janganlah membuang agama demi negara pula. eh terbebel. sorry. sambung kisah Bara'.

then, Abu Bakar pun, hantarlah tentera pimpinan Ikrimah bin Abu Jahal untuk memerangi Musailamah ni. tetapi tidak berjaya. selepas itu, Abu Bakar hantar pula Khalid Al Walid, yang mana barisan hadapannya termasuklah Bara'.

dekat nama Bara' tu kn ade al Ansari, kira nya Bara' ni org Ansar, org asal madinah. dan Bara' pun melaung pada tentera muslimin pada masa itu.

"wahai orang Ansar, jangan fikir nak balik Madinah, tiada lagi Madinah untuk kamu"

gitulah laungan pembakar semangat. semangat supaya semua bersemangat nak berperang, nak syahid di medan perang.

barisan hadapan yg terdiri drpd Bara' ni sgt kuat, sampaikan Musailamah berundur, berundur ke sebuah taman, bukan taman bunga, tapi Taman Maut, ada kubu. ada benteng tinggi. jadi Musailamah pun suruh tentera dia serang dengan anak panah.

so Bara' pun sedar dan ckp kat semua

"kita xkan menang kalau xmasuk melepasi kubu ni, lontarkan aku ke dalam, sama ada ak akn syahid atau berjaya membuka pintu taman ni"

Bara' ni kan ringan, kurus, maka tentera muslimin pun campak Bara' ni ke dalam kubu dan Bara' berjaya membuka pintu kubu. tentera Isalam menang dan Musailamah terbunuh.

-Syahidnya Bara' bin Malik-

peritiwa pembukaan Thusar

tentera Islam mengepung kubu tentera parsi. pada masa itu, tentera Parsi gunakan senjata rantai bertombak, berserampang panas. dan pada ketika itu serampang itu terkena pada Anas bin Malik. Bara' pun lompat ke arah Anas untuk nak cabut serampang itu, sampai terbakar tangan Bara'. Anas terselamat, tetapi daging tangan Bara' luluh terbakar. dan waktu tu, Bara' doa mohon sgt2 kat Allah nak syahid, dan Allah kurniakan mati syahid kepada Bara'.

saya pun tidak pernah dengar nama Bara' ni sebelum ni. tp ramai sgt kot, sahabat Rasulullah yg kita tak pernah kenal tetapi sgt hebat, masyaALLAH


itulah dia keobsesian Bara' pada syahid di jalan Allah. kita? apa obsesi kita?

jom bina kekuatan, mahu obsesi pada syahid di jalan ALLAH, kalau Bara' boleh tahan panasnya serampang itu, kita juga boleh tahan panasnya berpuasa dalam musim panas kan. 


wallahualam.

No comments: