Sunday, August 5, 2012

ramadhan kali ini



Assalamualaikum


busy nye org itu. sampai xsempat mengucapkan salam ramadhan dekat muslimin2 lain yg mungkin terserempak dengan blog ini. eheh.
bukan agak lambat lagi dah, mmg lambat pun tapi, Salam Ramadhan buat kaum keluarga, sahabat2 yg dikenali mahupun tidak dikenali, eh ade ke?semoga kita meninggalkan ramadhan dengan iman yg superduper hebat nya, insyaALLAH.

Ramadhan sudah pun melewati fasa pertengahan pertama dan sudah pun memasuki fasa pertengahan kedua. fasa lima belas terakhir.

bukan mahu bertanya tentang ibadah dan amalan orang lain. tetapi ingin merenung ibadah sendiri.

masa berlalu sangat pantas. pejam celik, pejam celik ramadhan sudah ingin berlalu sedikit masa lagi. dan kita masih dengan angan2 duniawi. bukan anda dan dia sahaja, tetapi saya, nauzubillah.

ramadhan pertama di jepun.

alhamdulillah. tipu lah kalau dikatakan tidak ade yg luar biasa. sangat luar biasa panasnya. anda tahu? musim panas jepun lebih panas daripada suhu harian malaysia, walaupu jepun negara empat musim. panasnya bukan macam panas malaysia, panasnya ade humidity yg sgt tinggi. faham ke?
dan yg paling menariknya cabaran ramadhan tahun ini ialah ramadhan yg disertakan dengan final exam dan kepanasan summer. the battle of ramadhan+exam+summer!

tapi alhamdulilah. selagi kebergantungan kita hanya ALLAH. yg memudahkan urusan itu pasti juga ALLAH bukan orang lain. tarbiyyah ramadhan dan summer tahun ini.

"maka sesungguhnya bersama kesulitan ada kemudahan"
Al Insyirah:5

balik malaysia? ya! saya akan pulang. dua minggu lagi! *countdown :)

oh disini saya sertakan sedikit gambar2 sepanjah jauhlah ke iwate dan miyagi 

 matsu island
 hiraizumi the world heritage


wallahualam

p/s: maafkan saya kerana entri ini tidak berisi.

No comments: